Voorbereiding
Voorbereiding
Podiumvoorstellingen vereisen aandacht en interesse. Een bezoek aan het theater is pas geslaagd wanneer er tweerichtingsverkeer is en het publiek zich openstelt. Een goede voorbereiding van de voorstelling in de klas en een nabespreking na een theaterbezoek dragen bij aan een positieve theaterervaring.
Zorg ervoor dat de leerlingen vooraf weten waar ze naartoe komen. Is het een theatervoorstelling, een dansvoorstelling, een muziekopvoering, een film…? Zorg ervoor dat de leerlingen minstens de korte inhoud of insteek van de voorstelling kennen.
Van de meeste voorstellingen zijn er lesbrieven beschikbaar. Hierin vind je een inleiding, maar ook héél wat tips tot verwerking zodat een voorstelling méér wordt dan enkel de beleving in de theaterzaal. Naverwerking kan meestal ook via tips uit de lesbrief.
De lesbrieven en meer informatie over de voorstelling (trailer, foto's, artikels,...) vind je ook steeds terug bij iedere schoolvoorstelling op deze website.
Leer de theatercodes aan en wijs op het live karakter van de voorstelling zodat leerlingen begrijpen waarom smartphones, praten, snoepen, drinken of een toiletbezoek storend zijn.
Twee weken voor de voorstelling mailen we een herinnering naar de cultuurverantwoordelijke. Gelieve deze door te mailen naar de betrokken leerkrachten en deze goed te lezen. In deze mail vermelden we de laatste wijzigingen, extra informatie over de voorstelling en verzenden we ook de lesbrief.
Theatercodes
Om leerlingen van het basis- en secundair onderwijs voor te bereiden op het theaterbezoek maakte Het Paleis enkele animatiefilmpjes waarin de theatercodes op een toffe en duidelijke manier worden uitgelegd.
Om de kleuters voor te bereiden op hun eerste theaterbezoek maakte theatergezelschap 4Hoog een animatiefilm over de avonturen van Tello die voor het eerst naar de schouwburg mag.
De animatiefilmpjes vind je hieronder en kan je gebruiken in de klas.
Voor De Show
Voor het kleuter- en basisonderwijs biedt CC De Adelberg het digitale platform Voor De Show aan. Tijdens een virtuele wandeling door het cultuurcentrum voeren de leerlingen opdrachten uit rond podiumkunsten, theatercodes en de specifieke voorstelling die ze gaan bekijken. Het spel is aangepast aan de voorstelling en de leeftijd van de kinderen en is modulair in soorten opdrachten. Een digitale plug & play lesmap!
Bekijk het spel of open het meteen in je klas om te spelen via https://www.voordeshow.be/over-het-spel.
"Deze tool is zò handig omdat het gewoon kant-en-klaar is. De leerlingen doorlopen dit eenvoudig, het is makkelijk verteerbaar en je kiest zelf hoeveel tijd je eraan besteedt in de klas."
(Nele Van Bouwel - leerkracht, Sint-Jansschool Leuven)